روانشاد میرزا سروش لهراسب


بزرگان و‌نام آوران زرتشتی
روانشاد میرزا سروش  لهراسب

میرزا سروش در سال ۱۲۸۳ در باغ جمشید آبادتهران به دنیا آمد.دوره ابتدایی و کلاسهای هفتم و هشتم را در مدرسه زرتشتیان تهران به پایان رساند و‌برای ادامه تحصیلات به مدرسه دارالفنون و کالج آمریکایی ها(دبیرستان البرز کنونی) رفت.در سال ۱۳۰۲ علاوه براخذ دیپلم ادبی دیپلم کالج آمریکایی ها را هم گرفت.در سال ۱۳۱۶در سفری که به  شهر بمبئی داشت با دختری به نام پروین که ازخانواده پارسیان هند بود، آشنا شد و ازدواج کرد که ثمره این ازدواج ۴ فرزند به نامهای شیرین،فرخنده،شهناز و شابهرام  است.
میرزا سروش در سال ۱۳۰۳از سوی روانشاد ارباب کیخسرو شاهرخ(نماینده وقت زرتشتیان در مجلس شورای ملی) به عنوان مدیر دبیرستان دینیاری یزد انتخاب گردید.درسال ۱۳۰۶ به مدیریت پرورشگاه  مارکار و پس از آن به سرپرستی  کلیه موسسات مربوطه به پشوتن جی دوسابایی مارکار در یزد که شامل زایشگاه،بیمارستان بهمن، برج ساعت،دبستان و دبیرستان‌های دخترانه و‌پسرانه بودند منصوب شد.ایشان به هنگام تاسیس دبستان مارکار،کارگاه های پارچه باقی،زیلو بافی،جوراب و کشبافی،خیاطی و‌نجاری نیز ایجاد کرد تا دانش آموزان در ساعات بیکاری خود به یادگیری فنون بپردازند.او روی هم رفته بر ۳۳ مدرسه در روستاهای مختلف یزد سرکشی و نظارت می کرد و انتخابات آنها را شخصا بر عهده داشت.تنها وسیله رفت و آمد وی یک دوچرخه بود.
پس از فوت پشوتن جی دو سابایی مارکار نیز سرپرستی کلیه مدارس و موسسات مارکار تا مدتها به عهده میرزا سروش بود که در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۵۳ سرپرستی آنها طبق آیین نامه ای به انجمن زرتشتیان تهران واگذار شد.
میرزا سروش به مدت ۴ سال‌مدیر کارخانه درخشان یزد نیز بود و زمانی که این کارخانه در خطر ورشکستگی قرار داشت آن را از ورشکستگی نجات داد.

برخی دیگر از مسئولیت های ایشان بدین شرح است:
اعضو شورای  فرهنگی و انجمن شهر یزد
عضو انجمن زرتشتیان یزد 
نماینده تام الاختیار زرتشتیان بمبئی 
نظارت بر ساخت برج گاهنمای فردوسی یزد(برج ساعت مارکار)
اداره مدارس تابعه انجمن اکابر پارسیان هند 
رسیدگی به امور زایشگاه  و داروخانه سررتن تاتا

همایشگاه مارکار تهرانپارس مجموعه بزرگی است که با کاربری دینی و فرهنگی و ورزشی سال هاست مورد استفاده زرتشتیان قرار دارد.روند بنیانگذاری این همایشگاه برمی گردد به زمانی که میرزاسروش  به پیشنهاد روانشاد اسفندیاریگانگی حدود ۲۰ هزار متر از زمینهای  تهرانپارس را   به نام انجمن ایرانی بمبئی خریداری کرد و‌ جهت برگزاری مراسم دینی،ورزشی و فرهنگی مارکار در اختیار انجمن زرتشتیان تهران  قرار داد.که هم اکنون این مجموعه سال هاست که فعالیت می کند.
میرزا سروش در طول زندگی خود بارها از سوی روانشاد ارباب کیخسروشاهرخ  و بسیاری از انجمن‌ها و سازمانهای زرتشتیان مورد قدردانی و سپاس قرار گرفت.او همچنین از سوی روانشاد پشوتن جی دو ساسابایی مارکار به پاس خدماتش دو قطعه مدال طلا دریافت کرد.

دریافت مدال های درجه  اول علمی از  دست آقایان علی اصغرحکمت و اسماعیل مرآت که وزرای فرهنگ ‌و‌ معارف وقت بودند نیز  ازدیگر مواردی است که می‌توان جهت تقدیر وی اشاره کرد.
توران شهریاری چکامه سرای معاصر به پاس خدمات میرزاسروش برای ایشان سروده است.
آخرین تجلیلی که از ایشان شد در ۱۰ مهر۱۳۷۱ توسط انجمن زرتشتیان تهران انجام شد.
در ۶ فروردین ۱۳۸۷ همزبان با رونمایی از پردیس دانش مارکار یزدان کتابخانه دیجیتالی آن مجموعه که به نام میرزاسروش لهراسب نامگذاری شده بود رونمایی شد.این مرکز شامل سالن مطالعه و رایانه هایی برای استفاده از کتابخانه دیجیتالی و نرم افزارهای مرتبط است.

آن روانشاد سرانجام در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۵ در سن ۹۱ سالگی در تهران در گذشت و در آرامگاه زرتشتیان قصر فیروزه تهران به خاک سپرده شد.

روحش شاد یادش گرامی