زنده یاد آبتین ساسانفر


بزرگان و نام آوران زرتشتی
 زنده یاد آبتین ساسانفر
به قلم:بوذرجمهر  پرخیده

آبتین ساسانفر در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در تهران زاده شد. در دبستان‌های جمشیدجم و فردوسی و سپس در دبیرستان فیروز بهرام به آموختن پرداخت و از دانشگاه تهران کارشناسی حقوق و اقتصاد گرفت. سپس کارشناسی ارشد را از دانشگاه ژنو و دکترای حقوق را از دانشگاه سوربون پاریس دریافت داشت.
آبتین ساسانفر پیش از انقلاب بهمن ۵۷، مشاور حقوقی، وکیل دعاوی سازمان برق تهران، داور بین‌المللی در امور مربوط به دعاوی راه‌آهن «زوریخ، سوییس» از سوی دولت ایران بوده ‌است. او هم‌چنین استاد دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی امروز) بود و ۸ سال در این دانشگاه به آموزش حقوق اداری و بین‌المللی پرداخت.
ساسانفر از دبیرستان و سپس در دانشگاه به پژوهش در تاریخ ایران و آیین اشوزرتشت از دید علمی و زبان‌شناسی پرداخت و با بهره بردن از آثار استادانی همچون ابراهیم پورداود و ذبیح بهروز، موبد رشید شهمردان و آثار پژوهشگران پارسی مانند تاراپورولا، کانگا، مدی و هومباخ، نوشته‌های بی‌شماری در مجله‌ها و روزنامه‌های گوناگون تهران به چاپ رساند. 
پژوهش و آنالیز واژه به واژه گاتاها و برگردان آن‌ها از کارهای برجسته زنده‌یاد دکتر آبتین ساسانفر است. کتاب گاتاها، همراه با برگردان ریزبینانه، گزارش و تفسیر در ۱۱۷۴ رویه، برآمده از پژوهش آبتین ساسانفر پس از سه دهه تلاش در این زمینه است.
برپایی ساختمان انجمن جهانی زرتشتیان، مرکز زرتشتیان فرانسه در خیابان ویکتورهوگو پاریس و فرهنگ‌سرای آریایی در استروشن تاجیکستان از دیگر کارهای اوست. او هم‌چنین چند میلیون دلار برای خرید و ساخت مرکز زرتشتیان در بریتانیا و چند مرکز زرتشتی در آمریکا و به انسیکلوپدیا ایرانیکا‌ یاری رساند. 

آبتین ساسانفر در راستای گسترش فرهنگ ایران، کتاب «آریایی‌ها و تمدن آریایی» نوشته محمد حضرتی، نویسنده تاجیک را به فارسی برگردان کرده است.

ساسانفر از هموندان هیات امنای دانشنامه ایرانیکا و معاونت ریاست آن را بر دوش داشت. به پاس پشتیبانی او از این دانشنامه، جلد ۱۵ آن به او پیشکش شده است. هم‌چنین او فرنشین انجمن جهانی زرتشتان جهان بود. 
دکتر ساسانفر، در فرانسه، هنگامی که به پژوهش‌های تاریخی و زبان‌شناسی درباره اوستا و آیین زرتشت می‌پرداخت با «پُل دوبروی»، نویسنده کتاب‌های تاریخی و فلسفی درباره زرتشت همکاری داشت. دوبروی یکی از کتاب‌های خود را به نام آبتین ساسانفر پیشکش کرده ‌است. 
آن زنده یاد با مهرافزون فیروزگر ازدواج کردند که ثمره این ازدواج  چهار فرزند به نامهای ارشیا،آتوسا،یاسمن و ماندانا ساسانفر می باشد.
ایشان در سال ۱۳۹۶ در  ژنو سوییس چشم از جهان فروبستند.
تاکنون کتاب‌های زیر از آبتین ساسانفر به چاپ رسیده است:
1)  گاتاها، سروده‌های اشوزرتشت (اوستای کهن)
2)  آریایی‌ها و تمدن آریایی نوشته محمد حضرتی، نویسنده تاجیک.
3)  ترجمه و تفسیر گاتاهای زرتشت از زبان اوستایی به زبان فارسی روان. 
4)  افسانه‌های کهن در اوستا برای شناسایی بخش‌هایی از اوستای نوین و گاتاهای زرتشت چاپ جدید آن به خط سیریلیک در تاجیکستان چاپ شده ‌است.
5)  ترجمه و تفسیر هات ۳۰ گاتاها برای یادبود و بزرگداشت زنده‌یاد پروفسور عاصمی، رییس فرهنگستان علوم تاجیکستان.

روحش شاد یادش گرامی