زنده یاد استاد پرویز شهریاری


بزرگان و نام آوران زرتشتی 
زنده یاد استاد پرویز شهریاری

پرویز شهریاری، دوم آذرماه ۱۳۰۵  در خانواده ای زرتشتی در شهر کرمان به دنیا آمد. 
پدر ایشان دهقان زاده ای بود که روی زمین های اربابی کار می کرد پس از فوت پدر مسئولیت خانواده به دوش مادرشان گلستان شهریاری بود.خانواده آن زنده یاد از لایه های درآمدی پایین آمده بودند در نتیجه دوران کودکی استاد شهریاری دوران سختی بود.وی دارای دوبرابر به نامهای سهراب و هرمز و یک خواهر به نام اختر می باشدکه اختر پیش از ایشان فوت می کنند.وی پس از اتمام دوران ابتدایی خود در دبستان کاویانی به دبیرستان ایرانشهر و سپس دانشسرای مقدماتی کرمان رفت و در خرداد ۱۳۲۳ فارغ‌التحصیل شد و از آنجا که شاگرد اول و دوم‌ها می‌توانستند برای ادامه تحصیل به تهران بروند، برای ادامه تحصیل به تهران آمد. در دانشکده‌ ادبیات تهران به تحصیل مشغول شد؛ اما به دلیل شلوغی (۲۰۰ نفره) کلاس‌های ادبی و از آنجا که در مجموع شش نفر از آنها فارغ‌التحصیل می‌شدند به رشته ریاضی که ۱۳ دانشجو داشت، تغییر رشته داد.
او با تأسیس گروه های فرهنگی و دبیرستان‌های خوارزمی ۱۳۳۹، مرجان ۱۳۴۰، و دیگر موسسات فرهنگی سعی کرد، با بالاتر بردن کیفیت و سطح آموزش و ایجاد محیط آموزشی مناسب تر به رشد جوانان و ارتقاء  آنان به سطح المپادهای جهانی کمک کند .
وی از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۹ در کنار فعالیت‌های وسیع آموزشی خود و تدریس در دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران و دانش‌سرای عالی ۹۰ شماره از مجله‌ «سخن علمی و فنی» را منتشر کرد.


ایشان در تابستان سال ۱۳۴۴ با بانو زمرد بهی زاده ازدواج کردند که ثمره این ازدواج  پنج فرزند بود که تمامی آنها به جز فرزند دومشان مرجان که در هشت سالگی در اثر تصادف فوت کرد،به مدارج عالی علمی و تحصیلی دست یافتند.فرزند دوم ایشان که به احترام پدرشان،نام آوران شهریار گذاشتند دکترای ریاضی دارد.فرزند دوم مژده دانش آموخته کارگردانی سینما و علوم اجتماعی است .شروین  کامپیوتر و توکا فرزند آخر ایشان نیز مدارج تحصیلی را دررشته زیست شناسی طی کرد.
پرویز شهریاری، هم‌چنین از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۴ سرپرست دفتر ترویج علوم وزارت آموزش عالی بود و در آن مدت، نشریه‌ای به نام مسائل دانشگاهی برای استفاده‌ استادان دانشگاه‌ها منتشر می‌کرد. وی در فاصله‌ سال‌های ۱۳۵۰ تا آذرماه ۱۳۵۴ گروه فرهنگی مرجان، انتشارات توکا و مدرسه‌ عالی علوم اراک را پایه‌گذاری کرد.
شهریاری، خود تا سال ۱۳۵۶ در مدرسه‌ عالی اراک که با کمک دکتر عبدالکریم قریب و دکتر حسین گل‌گلاب راه‌اندازی کرده بود، تدریس کرد. استاد هم‌چنین از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۲ مسوولیت نشریه‌های جانبی دانشگاه آزاد و از سال ۱۳۵۶ تا اسفند ۱۳۷۱، انتشار ۷۰ شماره از مجله «آشتی با ریاضیات» و «آشنایی با ریاضیات» و هفت شماره از نشریه‌ «آشنایی با دانش» را برعهده داشت.
وی پس ازسالها کار وتلاش پیگیروتحمل سختی ها سرانجام، در بیست و ششمین کنفرانس ریاضی کشور که فروردین ماه ۱۳۷۴ در کرمان برگزار شد، به پاس یک عمر تلاش علمی و آموزشی استاد پرویز شهریاری از او به عنوان پیشکسوت ریاضی تجلیل شد. در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۸ نیز در نخستین کنفرانس آموزش ریاضی در اصفهان و سومین گردهمایی شکوفه‌های ریاضی در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی از وی تقدیر شد. 
در سال ۱۳۷۹ به مناسبت سال جهانی ریاضیات (سال ۲۰۰۰) در مراکز مختلف به عنوان پیشکسوت از استاد شهریاری تجلیل شد و در اردیبهشت ماه ۸۱ در مراسمی ویژه با حضور وزیر وقت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، دکتری افتخاری ریاضی به استاد اعطا شد. استاد پرویز شهریاری همچنین در آبان ماه ۱۳۸۴ در پنجمین همایش «چهره‌های ماندگار» به عنوان چهره ماندگار آموزش ریاضیات ایران تقدیر شد.
کار روزنامه نگاری ومطبوعاتی او با انتشار نشریاتی چون اندیشه ما، وهومن، سخن علمی  (۹۰ شماره)، آشتی با ریاضیات و آشنایی با ریاضیات (۷۰  شماره)، آشنایی با دانش(۷شماره)، چیستا (۲۹۱ شماره)، دانش ومردم( بیش از۱۰۰ شماره) جمعا با بیش از پانصد شماره.کاری مثال زدنی است.
استاد پرویز شهریاری با تالیف و ترجمه  بیش از دویست کتاب‌ ریاضی در فاصله ۱۳۲۷ تا ۱۳۹۰ و هم‌زمان با آن تالیف و ترجمه هزار مقاله علمی، در تاریخ و آموزش ریاضیات توانست نقش مهمی در پرورش فکری دانش آموزان و دانشجویان ایفا کند.این استاد بزرگ ۵۷ عنوان کتاب درسی ریاضیات – از جمله دوره‌ کتاب‌های درسی ریاضی سه سال اول دبیرستان نظام قدیم، دوره‌ی کامل ریاضیات دبیرستانی و کتاب‌های مسائل مربوط به آن و جبر سال سوم رشته‌ی ریاضی فیزیک و سه جلد کتاب آنالیز ریاضی تالیف کرده است.
همچنین از او ۹۷ کتاب کمک درسی – به صورت ترجمه و تالیف – منتشر شده است. ۲۱ کتاب در زمینه‌های مختلف تاریخ، فلسفه، کاربرد و آموزش ریاضیات است که برجسته ترین کار او در این زمینه کتاب بسیار جامع و فلسفی «ریاضیات، محتوی، روش و اهمیت آن» است. وی همچنین  ۹ جلد کتاب سرگرمی در ریاضیات برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان ریاضی کشور تالیف وترجمه کرده است.
استاد شهریاری علاوه بر این آثار، ۲۴ عنوان کتاب دیگر در زمینه‌های مختلف تالیف یا ترجمه کرده‌ که در این ارتباط می‌توان به کتاب‌های، دانشمندان و هنرمندان، علم جامعه واخلاق، خانه‌ اهریمن، دانش و شبه دانش، دو درس کوتاه درباره‌ دیرین‌شناسی، قطاری که در بعد چهارم گم شد، نظریه‌ نسبیت در مساله‌ها و تمرین‌ها، کتابی در باره کتاب،آواریست گالوا، یان هوس وجنبش انقلابی دهقانان چک،اخلاق و انسان، در جستجوی هماهنگی، عالی جناب چکمه، باد وباران اثر زاهاریا استانکو، فلسفه، اخلاق وریاضیات، اشاره کرد. جمع کتابها یی که شخصا ویا با همکاری سایر نویسندگان، ترجمه یا تالیف کرده است، از مرز ۲۰۸ عدد میگذرد. این نویسنده،مترجم و معلم ریاضی‌ سخت کوش و پر تلاش هم‌چنین از سال ۱۳۲۵ تا زمان درگذشت حدود یک هزار مقاله در نشریات مختلف به ویژه نشریه‌های علمی و ریاضی از او به چاپ رسید 
او یکی از پرکارترین شخصیت های فرهنگی کشورمان بود. یکی از کارهایش، سرپرستی انتشار مجموعه کتابهای سیمرغ بود، که مجموعه ای از کتاب‌های جیبی و ارزان در رشته‌های گوناگون علمی و تحقیقی وحدود ۸۰ جلدبود
همچنین سرپرستی تهیه فرهنگ اصطلاحات علمی وفنی برای بنیاد فرهنگ ایران با او بود.
سرانجام ایشان در بامداد ۲۲ اردی بهشت ۱۳۹۱در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت و در آرامگاه زرتشتیان قصرفیروزه تهران آرام گرفت.

روحش شاد یادش گرامی