آتشکده تخت رستم

 

آتشکده تخت رستم شهریار

آتشکده تخت رستم در استان تهران ، 20 کیلومتری غرب شهریار در روستای قجر از توابع شهرستان رباط كريم تخت رستم روی کوه تخت رستم قرار دارد .

این آتشکده در دوران ساسانیان و برای انجام مراسم عبادی زرتشتیان ؛ که فقط موبدان زرتشتی بدان راه داشته‌اند ، ساخته شد . طی سال‌های گذشته نیز در دامنه شرقی تخت رستم یک محوطه باستانی در حدود 10 هکتار شناسایی شده است .

آتشکده تخت رستم از دو صفه یا تخت‌گاه تشکیل شده که یکی از این صفه‌ها در قله صخره و دیگری در ارتفاع پایین تر قرار دارد .

صفه نخست که در فضای آزاد قرار دارد محلی است که روی آن آتش می‌افروختند و روی صفه دوم مراسم مذهبی انجام می‌گرفته است . در فاصله 15 متری از تخت گاه پایینی یک بنای گنبدی شکل قرار دارد که احتمالا آتش مقدس را در آن نگه می‌داشتند .

در قسمت پایین کوه یک سکو و یک بنای کوچک وجود دارد . این بنای کوچک که در 15 متری سکو قرار دارد و تقریبا سالم مانده ، سقف کوتاهی دارد ؛ فاصله راس گنبد آن تا سطح زمین 238 سانتیمتر بوده و دارای دو مدخل با طاق‌هایی به سبک معماری‌های پیش از اسلام است .

کوه تخت رستم ، مخروطی شکلی و از جنس آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی است . به ارتفاع ۱۳۱۸ متر که بلندترین کوه در جنوب غربی شهرستان شهریار محسوب می‌شود . در دامنه و نوک قله این کوه آثار معماری به صورت تختگاه وجود دارد که با استفاده از مصالحی نظیر سنگ و ملات گچ سنتی ساخته شده است .

بنا بر تحقیق آنوبانینی در این آتشکده ، آتش در حجره‌های وسط محوطه مدور سنگی روشن بوده است که در شب از حدود صد و پنجاه کیلومتری در معرض دید قرار داشته است . در قسمت پایین کوه یک سکو و یک بنای کوچک وجود دارد . این بنای کوچک که در ۱۵ متری سکو قرار دارد و تقریباً سالم مانده است سقف کوتاهی دارد ؛ این کوه محل بازی فیلم مردان آنجلس بوده است همچنین در مجاورت این کوه محل فیلمبرداری ملک سلیمان بوده است که اکنون خرابه این محل باقی مانده است.

اثر باستانی آتشکده تخت رستم یکی از آتشکده‌های مهم منطقه شهریار استان تهران در دوران ساسانی است و در 16 آذر ماه سال 1316 با شماره 303 به ثبت ملی رسید .