پریمرزفیروزگر

 

 پریمرز فیروزگر



روانشاد پریمرزفیروزگر فرزند روانشادان همایون و گشتاسب فیروزگر روز دی به دین و ماه دی برابر با هفتم ژانویه ۲۰۲۲ میلادی به جهان مینو پیوست. 

خانواده‌ی سرشناس ارباب گشتاسب فیروزگر از نیک‌اندشانی هستند که برپایه‌ی آموزه‌های اشو زرتشت در پایه‌گذاری یادمان‌های نیک کوشیدند. مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر ۷۰ سال پیش با نیک‌اندیشی ارباب گشتاسب فیروزگر پایه‌گذاری و وقف وزارت بهداری شد.

روانشاد پریمرز فیروزگر با هنر کارآفرینی همسرشان جمشید جوانشیر نخستین شهرک و متل ساحلی دريای مازندران را بنیاد نهاد. متل‌ قو سال ۱۳۳۸ راه‌اندازی و با گسترش آبادانی در آن منطقه شهرکی به نام ساقی‌کلانه پایه‌گذاری شد. به گفته‌ای نام شهرک برگرفته از نام دختر آن روانشاد است. هنگامی که شهرداری ساقی‌کلايه (با نام کنونی سلمان‌شهر) و کلارآباد، نخستین شهرک‌های مازندران گشایش یافت، بانو «پريمرز فيروزگر» به عنوان نخستین شهردار زن ايران در اين پست قرار گرفت. اين سمت تشريفاتی نبود. او به تاييد اهالی قديمی و به پاس کوشش‌های بسیار دربرپایی شهرک‌های نوپا، به این سمت برگزیده شد. پس از کوچ به آمریکا نیز با نیک‌اندیشی و منش نیک از یاری رساندن و برگزاری آیین‌های دینی فرونگذاشت.

 روانشاد مهرافزون فیروزگر دیگر فرزند ارباب گشتاسب، در راستای شناساندن و گسترش هر چه بیشتر آیین زرتشت و فرهنگ و تمدن ایران زمین برای هم‌ میهنان ایرانی و جهانیان و همچنین آرزومند آبادانی ایران بزرگ بود. در این راه همسر ایران‌دوست او زنده یاد دکتر آبتین ساسانفر هم‌گام بود.

 شایان گفتن است، زنده‌یاد دکتر کسرا وفاداری، پژوهشگرِ فرهنگ و تاریخ، استادِ دانشگاه و کنشگر فرهنگی خواهرزاده روانشاد پریمرز فیروزگر بود.