مورد
سبز، کاسه ای آب ، سینی ای پر از میوه های رنگ رنگ ، کپه ای هیزم فروزان وبوی خوشِ
آتش زوهر است که در هوا می پیچد ، شعله های زیبای آتش در هوا میرقصد ، زیبا وبا
شکوه. آتش بر بام ها یک به یک روشن می شود و با هر آتشِ نمایان از دور ونزدیک ،
دلمان لبریز از شوق می گردد نوای خوش اوستا به گوش میرسد حس زیبایی است گویا فروهر
نیاکان به همراهی ما شتافته اند واهورامزدا را نیایش می کنند
درایران
باستان سا ل دوازده ماه سی روزه داشت که در جمع 360روزمی شد به آخرماه هشتم(آبان
ماه)وبعد ها به آخر ماه دوازدهم(اسفند ماه) پنج روزاضافه می کردندتاسال
کامل(365روز)شود که این پنج روز را پنجه مینامیدند.این پنج روزبه نام های
اهنود،اشتود،سپنتمد،وهوخشتر،وهیشتوایش نامیده میشودکه همان پنج بخش گات ها است.
نام های دیگری که به این روزها داده اند: فروردگان، فرورد جان، گاه، اندر گاه،
روزهای گات ها، اندر گاهان، وهیجک، بهیزک، پنجه، فنجه،پنجک،پنجی، فنجی، پنج روزی،
پنجه گزیده، ایام المسترقه، ایام المختاره، پنجه فضل السنه وبالاخره پنجه کبیسه که
زرتشتیان همان پنجه را به کار می برند. در این پنج روز گهنبار چهره ششم یعنی همس
پت میدیم گاه یا برابری روز وشب برگزار میشود. پنج روز مانده به این گهنبار یعنی
از روزاشتاد تا اهنود را پنجه کوچک می نا مندو پنج روزآخر سال پنجه بزرگ نامیده
میشود. در گذشته مردم در پنجه کوچک به تمیز کردن خانه و کاشانه می پرداختند
و همه چیز را برای برگزاری هر چه باشکوه ترگهنبار پنجه و نوروز آماده می کردند.
گهنبار همس پت میدیم گاهِ آفرینش انسان است. بنا بر ادبیات دینی اهورامزدا جهان
وموجودات را در365 روزو شش گهنبار آفریده است. و در پایانِ هر آفرینشی به پاسداشت
آن جشنی بر پا میشود و چون شش آفرینش وجود دارد شش جشن نیز در طی سال برگزار میشود
این جشن های شش گانه را گهنبارمیگویند
میدیوزرم:
به معنای میان بهار است. این اولین گهنباراست که از چهل روز پس ازآغاز
بهارتا چهل وپنجمین روز بهار گرفته می شود.نخستین آفرینش ، آسمان بوده که آفرینشش
از اول فروردین تا نهم اردیبهشت ماه به تقویم امروزین وبا پنج روز درنگ
مجموعا تا14 اردیبهشت ادامه داشته است
میدیوشهم:
به معنای میان تابستان است. این دومین گهنبار است وفرا رسیدن آن را به
مدت پنج روز ازصدو یکمین تا یکصدو پنجمین روز سال جشن می گرفتند. دومین آفرینش آب
است وبنا به تقویم امروزین ما آفرینش آن از 15 اردیبهشت تا 12 تیر ماه ادامه داشته
است
پیته
شهیم: به معنای (پایان تابستان) این سومین گهنبار است که آن را از یکصدو
هفتاد وششتمین تا یکصدوهشتادمین روز سال جشن می گرفتند.سومین آفرینش زمین است و
بنا به تقویم امروزین ما از 13 تیر ماه تا 20 شهریور و با پنج روز درنگ تا 25
شهریور ادامه داشته است
ایاسرم:
به معنای (بازگشت به خانه)است و منظور از آن آغاز پاییز است. این
چهارمین گهنبار را از دویست و ششمین تا دویست ودهمین روز سال جشن می گرفتند.
چهارمین آفرینش گیاه است و بنا به تقویم امروزین ما از26 شهریور تا 19 مهر و با
پنج روز درنگ تا 24 مهر ادامه داشته است
مید
یاریم: به معنای (میان سال ) است این پنجمین گهنبار را از دویست وهشتاد
وششمین تا دویست ونودمین روز سال جشن می گرفتند . که این جشن زمستانی را
میان سال می خوا نندمعرف تقویمی است که آغاز آن اول تابستان بوده است . پنجمین
آفریده جانوران هستند و بنا به تقویم امروزین ما از 25 مهر تا 9 دی و با پنج روز
درنگ تا 14 دی ادامه داشته است
همس پت
میدیم: به معنای (حرکت همه سپاه) است ودر اصل مربوط به فرود آمدن گروهی فروهر
مردگان به روی زمین بوده این گهنبار درواقع یاد بود مردگان به شمار می آمده. ششمین
گهنبار را از سیصدوشصت و یکمین تا سیصدوشصت وپنجمین روز سال جشن می گرفتند. ششمین
آفریده انسان بوده وبنا به تقویم امروزین ما از 15 دی تا 24 اسفند و با پنج روز
درنگ تا 29 اسفند ادامه داشته است.
این
گهنبار به فروهرها اختصاص دارد. در ایران باستان برای انسان قائل به وجود تن و چند
گونه نیروی مینوی بودند این نیرو های مینوی بنا به اوستا عبارتند از اهو(جان) ،
دئنا (وجدان) ، بئوذه (هوش و ادراک) ،اورون(روان) و فروهر. در آیین زرتشت عمر جهان
چهار دوره سه هزار ساله است در سه هزار ساله ی نخست فقط فروهرها وجود داشتند وجهان
بری از ماده بود . در سه هزار ساله دوم به خواست اهورامزدا فروهرها پیکر گیتییایی
نیز یافتند و انسان و جهان مادی پدید آمد . از این پس فروهرها نگهبان پیکر
گیتییایی(قالب مادی) خود شدند. در هیچ موجودی نیست که گوهر فروهر وجود نداشته باشد
حتی اهورا مزدا که خود آفریننده ی بود و نبود است نیز دارای فروهر می باشد(در میان
همه آن فروهر های نخستین ، اکنون آن فروهر اهورامزدا را می ستاییم که بزرگترین و
بهترین و زیباترین و استوارترین و خردمندترین و خوش اندام ترین ، بنا بر راستی
(اشه) والاترین است.) فروردین یشت بند 80
امشاسپندان
وایزدان نیز مانند اهورامزدا دارای فروهر هستند. فروهر در اوستا فروشی و در فارسی
باستان فرورتی و در پهلوی فروهر است وبه معنای پیش برنده می باشد. در گات ها واژه
ی فروهر وجودندارد ونخستین بار درهفت هات(بند سوم یسنای37) ازآن نام
برده شده ( ما اهورامزدا وفروهرهای مردان وزنان نیک رامی ستاییم
با مرگ ،
تن و جان ازبین می روند در حالیکه روان و فروهر فنا ناپذیرو ماندگارمی مانند.
فروهر غیر از روان است روان پاسخگوی اعمال این جهانی انسان و کیفر پذیر است اما
فروهر بدون کوچکترین آلودگی به مبدا خود اهورامزدا بر می گردد. فروهرهادرقوه وقدرت
با هم برابر نیستند فروهرهای نخستین آموزگاران دین قویترین شمرده شده اند و پس از
آن فروهر هایی که هنوز به قالب جسمانی در نیامده اند وآن فروهرهای سوشیانت هایی
هستند که با ظهور خود به جهان جانی نو خواهندداد
نیاکان
ما بر این باور بودند که در این ده روز پایان سال فروهر درگذشتگان به دعوت باز
ماندگان به میان آنان ودر خان ومان خود فرود آمده وبه بازماندگانی که آنها رابه
یاد داشته ومراسمی بر پا می کنند خیرو برکت هدیه وتندرستی شان را از اهورامزدا
درخواست می کنند چنانچه در فروردین یشت آمده
بند 49 :
فروهرهای سود بخش نیرومند پاکان را می ستاییم که در همس پت میدیم از جایگاه خود
بیرون می آیند و ده شبانه روز برای کمک در اینجا به سر میبرند و آگاهی بدست می
آورند
بند50 :
چه کسی ما را می ستاید؟ چه کسی نیایش بجا می آورد؟چه کسی سرودهای دینی میسراید؟ چه
کسی نماز بجا می آورد؟ چه کسی پذیرا می شود ؟ با در دست داشتن خوراک و داشتن پوشاک
، با نماز راستی افزا نام کدامیک از ما را در اینجا خواهد خواند؟ روان کدامیک از
ما را خواهد ستود؟ برای کدامیک از ما او دهش خواهد کرد؟از آنچه که هست خوراک
گوارای تازه برای همیشه و جاودان
بند 51 :
آنگاه کسی که که او از روی راستی ستایش بجا می آورد با در دست داشتن خوراک و داشتن
پوشاک و با نماز راستی افزا، فروهرهای ناآزرده نرنجیده ی توانای پاکان با خشنودی
برای او نیایش بجای می آورند
بند 52 :
این چنین باشد در این خانه زندگی با گروه دلاوران باشد اسب تندرو و گردونه ی
استوار باشد هرآینه نیرومند سرور انجمن که ما را از روی راستی بستاید با دردست
داشتن خوراک و داشتن پوشاک با نماز راستی افزای
بند 156
: فروهرهای بسیار نیرومند وپیروزگرپارسیان وفروهرهای نخستین آموزگاران دین
وفروهرهای پیامبران بشود که دراین خانه خشنود بخرامند
بند 157
: بشود که از این خانه خشنود گشته جزای نیک ورحمت سرشار درخواست کنند. بشود که از
این خانه خشنود برگردند. باشد که آنان سرودها و مراسم را به آفریدگار اهورامزدا و
امشاسپندان رسانند. مبادا که آنان گله کنان از این خانه و مزدا پرستان دور شوند
یکی از
سنت های معمو ل پنجه روشن کردن آتش بر روی بام ها است که در پگاه پنجه وه انجام می
پذیرد و با انجام آن به پیشواز نوروز وآغاز سال نو وماه فروهرها ( فروردین ) می
روند. این پنج روز به شوند نیکو داشتن فرود فروهرهای نیاکان وپاسداشت آفرینش انسان
وبر خود داشتن نام پنج بخش گاهان و پیش درآمد نوروز وسال نو وبرابر شدن روز وشب
بسیار سپندینه وپاک انگاشته شده است