ارباب رستم گیو




ارباب رستم گیو، سومین نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس شورای ملی

به خامه: دکتر بوذرجمهر مهر

ارباب رستم گیو در سال ۱۲۶۷ خورشیدی در شهر یزد چشم به جهان گشود. پدر او به نام بهمن و مادرش به نام خرمن بود. او در خانواده‌ای زرتشتی و بسیار باورمند، دیده به گیتی گشود.
رستم بهمن، دوره‌ی ابتدایی را در کیخسروی یزد آغاز کرد و پس از چندی برای آموختن زبان انگلیسی به آموزشگاه مرسلین رفت. رستم بهمن، پس از پایان تحصیلات خود در یزد در سال ۱۲۸۷ خورشیدی در ۲۰ سالگی به تهران آمد و چند سال به همراه برادر خود به‌نام  شاهپورگیو به بازرگانی مشغول شد. پس از آن در شرکتی به نام شرکت یگانگی پارسیان سرگرم کار شد.


هموندی در انجمن زرتشتیان تهران
رستم بهمن برای کوشش و جدیتی که در کار داشت و راستی و درستی که پیشه کرده بود به زودی معروف شد. از این پس، رستم بهمن به کار‌های اجتماعی هم پرداخت و در سال ۱۳۱۲ خورشیدی نام گیو را برای نام خانوادگی خود برگزید. در همین سال در انتخابات انجمن زرتشتیان تهران موفق شد و به هموندی انجمن برگزیده شد. ارباب رستم گیو در انتخابات دوره‌ی بعد انجمن زرتشتیان هم به نایب‌رییسی انجمن زرتشتیان تهران برگزیده شد
ارباب رستم گیو در دوره‌ی هفدهم انجمن زرتشتیان پس از درگذشت شادروان ارباب کیخسرو شاهرخ به ریاست انجمن زرتشتیان تهران انتخاب و تا دوره‌ی ۲۸ انجمن زرتشتیان، فرنشین انجمن بود(به‌جز یک دوره که پس از برگزیده شدن استعفا داد) ولی پس از آن دوباره برگزیده شد و به ریاست انجمن رسید
ارباب رستم گیو دارای نشان درجه یک تربیت بدنی و نشان درجه یک وزارت فرهنگ و همچنین یکی از اعضای شایسته‌ سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران بود
چندین دوره نمایندگی مجلس
ارباب رستم گیو در دوره‌ی چهاردهم مجلس شورای ملی از سوی زرتشتیان تهران به نمایندگی مجلس برگزیده و تا دوره‌ی ۲۸ مجلس، نماینده‌ی زرتشتیان بود.
اما پس از آن برای آن که سنش افزون شده بود از نمایندگی مجلس عذر خواست.
نماینده مجلس سنا و سناتور
با این حال در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با توجه به کارهای عام‌المنفعه بسیاری که در تهران و شهرستان‌های دیگر ایران و حتا خارج از ایران انجام داده بود از سوی شاه به عنوان سناتور انتصابی و نماینده‌ی مجلس سنا برگزیده شد.

ارباب رستم گیو، مردی بود بزرگوار، آرام، متین، ‌سخت‌کوش، پرکار و خیرخواه و در همه‌ی کارهای خیر و عام‌المنفعه پیش‌‌گام بود از همین‌روی نزد مردم از احترام ویژه‌ای برخوردار بود.
دهش‌های ارباب رستم گیو از درمانگاه تا آموزشگاه 
ارباب رستم گیو، موسسات خیریه‌ی بسیار و گوناگونی همچون دبستان، دبیرستان، درمانگاه، تالارهای اجتماعی و خانه برای خانواده‌های نیازمند ساخته است که برخی از آن‌ها در زیر می‌آید:

۱- در تهران‌پارس بر روی زمینی به گستردگی نزدیک به ٢۵ هزار مترمربع دست به کار ساختن ۶٠ دستگاه آپارتمان با آب و برق و لوله‌کشی و وسایل لازم کرده است. این محل به «رستم‌باغ» نامور است. ارباب رستم گیو، آپارتمان‌ها را با اجاره‌ی بسیار ارزان در اختیار خانواده‌های نیازمند گذاشته است.
۲- یک تالار سخنرانی کامل برای انجام آیین‌های اجتماعی بنا کرده است.
۳- یک آدریان (نیایشگاه) برای انجام کارهای دینی در آنجا ساخته است.
۴- یک آموزشگاه پسرانه به نام دانشمند ایران‌شناس، شادروان استاد ابراهیم پورداوود در تهران‌پارس ساخته است.
۵- یک آموزشگاه دخترانه هم به نام شادروان استاد خدابخش (که استاد خدابخش در دوره‌ی تحصیل ارباب گیو، آموزگار او بوده) بنا کرده است.
۶- درمانگاهی در (کوهان دماوند) بنا کرده که ساکنین کوهان دماوند از آن بهره می‌برند.
۷- آب‌انبار بزرگی با آب لوله‌کشی در شهر یزد ساخته است.
۸- کمک‌های مالی بسیاری به دبیرستان ایرانشهر کرمان کرده است.
۹- کمک‌های مالی به دبیرستان کیخسروی یزد کرده است.
۱۰- همچنین در تهران، اصفهان، شیراز، سوهانک، دهات و شهرهای دیگر نیایشگاه، مسجد، 
آب‌انبار و راه شوسه ساخته که گزارش همه‌ی آن‌ها به قول معروف «مثنوی هفتاد من کاغذ شود».
خارج از کشور: ساخت درمهر ارباب رستم گیو با ساختمانی چهار طبقه در ۱۵ کیلومتری شمال غرب نیویورک، ساخت درمهر مهربان گیو در کانادا، خرید زمین وسیعی در شیکاگوی امریکا به منظور ساخت درمهر که در سال ۱۳۶۲ خورشیدی تکمیل و گشایش یافت.

منزل مسکونی رستم گیو، تا سال ۱۳۴۰ به عنوان منزل شخصی، مورد استفاده رستم گیو بود و پس از آن تا زمان حیات او یعنی تا مهرماه ۱۳۵۹ به عنوان دفتر بنیاد گیو استفاده می‌شد. پیشینه‌(:قدمت) این بنا که یک اثر تاریخی است به اواخر دوره قاجار و حدود سال ۱۳۰۰ خورشیدی برمی گردد. از ویژگی‌های بارز معماری این بنا می‌توان به بهره‌گیری از پیمانه‌های ایرانی، ارسی دار بودن پنجره‌هایش و گچ‌بری‌های زیبای آن اشاره کرد. این بنا در سال ۱۳۷۴ با شماره ۲۴۱۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، در سال ۱۳۷۶ توسط جهاد دانشگاهی تهران خریداری شد و در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ با نظارت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این ساختمان هم اکنون به عنوان پژوهشکده فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.




نکته‌ی در خور دیگری که باید گفته شود این است که شخصیت این بزرگمرد تنها در بخشش و کارهای خیر خلاصه نمی‌شود.
ایشان ٧ سال هموند و ٢۵ سال ریاست انجمن زرتشتیان تهران که انجمنی خیریه – اجتماعی و غیرانتفاعی است را دارا بوده‌ و روی‌هم رفته سی و دو سال در این انجمن خدمت کرده‌ا‌ست و آثار نیک بسیاری از خود به یادگار گذاشته‌است.

ارباب رستم گیو، شش دوره نمایندگی زرتشتیان را در مجلس شورای ملی بر دوش داشته و یک دوره هم سناتور بوده‌است.
افزون‌بر آن، نباید فراموش کرد که در آغاز کار سیاسی او، جنگ جهانی دوم آغاز شد که پس از چندی با یورش بیگانگان به کشور ما (با همه‌ی بی‌طرفی ایران در جنگ) بسیاری از کارها مختل شد و دشواری‌های بسیار دیگری به دشواری‌‌های کشور ما افزود. نابسامانی‌های بسیاری بروز کردکه گفتن همه‌ی آن‌ها باعث آزردگی خاطر می‌شود. در چنین جو آکنده از خدمت، بسیار دشوار بود ولی شادروان ارباب رستم گیو با خردمندی، خونسردی، شناخت و پشتکار، کَشتی جماعت را از میان توفان سیاسی به ساحل نجات راهنمایی کرد. افزون‌بر این، انجمن زرتشتیان و تشکیلات خیریه و اجتماعی وابسته به انجمن را هم به خوبی اداره کرد و امروز، می‌بینیم که نام شادروان به نیکی پایدار و برجای‌مانده است. به‌راستی همتی بسیار و کار و رنج شبانه‌روزی می‌خواهد تا کسی بتواند از ناپایداری، پایداری و جاودانگی بسازد. امیدوارم زندگی و خدمات او بتواند سرمشق و راه‌کار برای جوانان آینده میهن گرامی ما ایران بشود.


ارباب رستم گیو در روز ۱۵ مهر ماه سال ۱۳۵۹ خورشیدی و در سن ۹۲ سالگی در ایالت کالیفرنیای آمریکا درگذشت .