جمشید پیشدادی

 جمشید پیشدادی


آقای جمشید پیشدادی از پدری به نام رستم و مادری به نام زربانو در سال ۱۳۰۲ خورشیدی برابر با سال
۱۹۲۳ میلادی در شهر یزد چشم به دنیا گشود.

از سن ۱۵ سالگی شعر میسرود و به سبب دلبستگی فراوانی که به فرهنگ و ایین زرتشتی داشت در سن ۱۶ سالگی چنین سرود:

دل من دین زرتشتی گزیده            تنم سدره میان کشتی گزیده
سرود گاتها و یشت و وستا            ز می جامی ز زر مشتی گزیده

 در سال ۱۳۲۶ گردآمده ای ازسروده ها و نمایشنامه و داستانهایش در دفتری بنام "هدیه فروردین ۱۳۲۶"  به چاپ رسید.

۱۸ ساله بود که به دنیای آموزش و فرهنگ پا نهاد. نخست از ریاست دبستانی در "کوچه بیوک" یزد آغاز کرد. سپس سه سالی در دبیرستان "کیخسروی" یزد دبیر بود و ضمن آن معاونت آقای دکتر جهانبخش دارووالا نماینده انجمن اکابر صاحبان پارسیان هند وسرپرستی سیزده دبستان پسرانه در دهات پیرامون یزد و اردکان و تفت را به عهده گرفت.
در همین دوران با جمعی از دوستان در منزل پدری سازمان جوانان زرتشتی یزد را بنیاد گذاشت.

در سال ۱۳۳۴ خورشیدی با خانم فرنگیس کیخسرو جهانیان پیوند زناشویی بست که حاصل این پیوند سه فرزند با نامهای میترا و ماندانا و آرمیتا میباشد.

 در ۲۲ سالگی برای ادامه آموزش دانشگاهی به تهران رفت و در کنار تحصیل، در دبیرستان فیروزبهرام تهران مشغول به کار شد و مدت ۲۷ سال با سمتهای دبیری، نظامت و معاونت به خدمت فرهنگی خود ادامه داد و در پایان با ۳۱ سال سابقه خدمت در فرهنگ  بازنشسته شد.

در همین دوران  پنج کتاب درسی بنام دین آموز را به چاپ رساند که سالها در کلاسهای دینی زرتشتی مورد استفاده قرار میگرفت.
او سرگذشت این دوران از زندگی  خود را در کتابی با نام "خاطرات فرهنگی من" به قلم در آورده که خواننده را با فرهنگ جماعت، افتخارات فرهنگی و مسیر پیشرفت آن آشنا میسازد.
پس از بازنشستگی از آموزش و پرورش بیش از ده سال ریاست کارخانجات اشتاد موتورز شیراز را به عهده گرفت. دو سال پس از انقلاب به کانادا رفت و پس از ان به آمریکا مهاجرت کرد و آنجا را خانه دوم خود خواند.

در آمریکا توان خود را به کار گرفت و برای نونهالان دور از وطن تعدادی کتاب داستان به زبان فارسی نوشت تا همپای آموختن زبان خارجی، زبان مادری را هم بیاموزند.
اوبرای نگهداری سنتهای نیک نیاکان، خاطرات زندگی خود و داستانهای بیشماری را که از زمان کودکی به یاد داشت بصورت کتاب به خوانندگان پیشکش کرد تا همگان بدین گونه با تاریخ، سنتها و فرهنگ نیاکان آشنا شوند.
 از آنجا که از کودکی شیفته شعر و ادبیات بود  به آن روی آورد  و اشعار خود را در دو جلد کتاب به چاپ رساند تا نوازشگر روح لطیف خواننده باشد.

او همواره چه در ایران و یا آمریکا در کارهای جماعتی شرکت داشت و به جامعه خود خدمت میکرد. در ایران عضو فعال گروه جوانان زرتشتی تهران ، رئیس باشگاه زرتشتیان تهران ، عضو هیئت مدیره سازمان فروهر تهران و در آمریکا به عنوان عضو افتخاری کنکاش موبدان آمریکای شمالی فعالیت کرد.

دلبستگى او به جامعه زرتشتى و ضرورت نگهدارى مكانى ثابت براى اين جامعه در شمال كاليفرنيا او را بر آن داشت كه به فكر جاره جويى افتاده، با بشتيبانى تعدادى از دلسوزان جامعه كروه زنهارداران با هدف جمع آروى سرمايه و حفظ و تداوم مالكيت "در مهر" شمال كاليفرنيا پايه كذارى شد.

در سال ۲۰۱۱ درسن ۸۹ سالگی با آنکه از توان جوانی اثری نبود، عشق او به جامعه و فرهنگ زرتشتی قوت بخش راهش شد و توانست آرزوی دیرینه خود را که به نوشتار درآوردن زبان دری است جامه عمل بپوشاند وکتاب "زبان دری " را بالاخره در بهار ۲۰۱۴ به چاپ رساند و آن را پیشکش همکیشان کرد به این امید که این زبان پایدار بماند.

سروده ها نمایشنامه ها مقالات ماهنامه ها و کتابهایی  که ایشان به نوشتار در آورده اند در برگیرنده تاریخ ٬ فلسفه٬ زبان ٬ سنتها و جشنهای ما زرتشتیان در سده گذشته و گنجینه ایست پر ارزش در خدمت پویایی زرتشتیان و دوستداران این فرهنگ سپاس داری تلاش بی پایان همسر، پدر، آموزگار و خدمتگزار جامعه مان آقای جمشید پیشدادی را که بیش از ۶۰ سال با پشتکار و عشق در جهت آموزش آئین و فرهنگ زرتشتی کوشش نمود و با  پرورش اندیشه های روشن اینده بهتری را پیش روی جامعه نهاد.

آقای جمشید پیشدادی در پسین آدینه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۴ در سن ۹۲سالگی درگذشت.  روانش شاد باد