یادی از روانشاد مهندس ارسطو کسروی




یادی از روانشاد مهندس ارسطو کسروی هموند سابق گروه زنهارداران مرکز زرتشتیان کالیفرنیا 
رستم کسروی


دفتر زندگی ۷۸ ساله زندگی مهندس ارسطو کسروی که از بم کرمان شروع و در کالیفرنیا امریکا به پایان رسید را با برداشتی از  دستنویس خودشان ورق می زنیم.
روانشاد ارسطو کسروی فرزند چهارم روانشادان زمرد و خداداد در سال ۱۳۱۹ شمسی در بم متولد گردید. تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان خود را در بم و کرمان با درجه ممتاز به پایان برد و سپس مدرک مهندسی برق خود را از دانشکده فنی تهران دریافت نموده بلافاصله در وزارت نیرو استخدام گردید. ان روانشاد همزمان با اشتغال در وزارت نیرو مدرک فوق لیسانس مدیریت خود را هم از شعبه دانشگاه هاروارد در ایران دریافت نمود. روانشاد ارسطو با درستکاری، پشتکار و دانش خود در مدت زمان کوتاهی به مقام مدیر عاملی بخشی از وزارتخانه نیرو منسوب گردید و از شاهنشاه اریامهر تقدیر نامه خدمت دریافت گردید. آن روانشاد جهت بازدید و آگاهی از تکنیک انتقال برق فشار قوی از مرکز تولید به شهر ها در چندین نوبت به امریکا و اروپا سفر نمودند. ایشان به عنوان مهندس ناظر تاسیس ایستگاه های سد رضاهذشاه اهواز و سد سفید رود با دفتر مهندسی فرمانفرمایان همکاری می کرد. آخرین سمت آن روانشاد مدیر کلی دفتر مهندسی استاندارد های وزارت نیرو بود.
روانشاد ارسطو در ایران با خانم گیتی اردیبهشتی پیوند زناشویی بست که ثمره آن دو فرزند به نام دکتر برسام و ساناز می باشد. اشا، شنایا، سیروس و لی لی هم نوه های ارسطو هستند. پس از انقلاب ارسطو خانواده به امریکا مهاجرت کردند و به عنوان مهندس مشاور در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شد و همزمان در کارهای ساختمانی و تجاری هم فعالیت می کرد. علاقه خاصی به فعالیتهای اجتماعی و دینی در هازمان زرتشتی داشت و بیش از ده سال هموند کوشا و پر تلاش گروه زنهارداران مرکز زرتشتیان کالیفرنیا بود. در تمام جلسات شرکت و تمام تلاش خود را برای حمایت پیشبرد اهداف جوانان و افراد کم درآمد به کار می برد. 
آن روانشاد در تاریخ ۲۸ می سال ۲۰۱۹ میلادی در سن ۷۸ سالگی پس از هفت سال مبارزه با بیماری ریوی در کالیفرنیای امریکا چشم از جهان فرو بست.
بانوشیدا فرهنگی که مدت زمانی با ارسطو در مرکز همکار بوده نقل می کند که آن روانشاد همیشه در جلسات پیش از همه حاظر می‌شد و ساکت و آرام بود و هیچگاه با هیچکس بحث و گفتگو نمی کرد اما در پایان جلسه با نرمی و ملایمت خاصی حرف خودش را  به گونه ای بیان می کرد که مورد قبول همه گروه قرار می گرفت. 
بانو پروین رستمی که در زمان عضویت در گروه زنهارداران آن روانشاد مدیریت دفتر مرکز زرتشتیان کالیفرنیا را بر عهده داشته میگوید:
بهدین ارسطو کسروی از هموندان گروه زنهارداران بود که با اندیشه، گفتار و کردار نیک خود در پست دبیری گروه خدمات ارزنده ای به جامعه نمود.  رفتارش با دیگران همیشه از روی آگاهی و خردمندی همراه با آرامش و متانت بود . مقاله های ارزشمندی از ایشان در ماهنامه مرکز زرتشتیان کالیفرنیا به چاپ رسیده است.

روانش شاد و بهشت برین جایگاهش