غار شگفت یزدان

 

 

غار شگفت یزدان 


از جاذبه‌های دیدنی اردکان

یکی از پناهگاه های نیاکان زرتشتی ما

حدود ۳۵ غار در استان یزد وجود دارد که در برخی از آنها آثاری از دوران غارنشینی دیده شده که بیانگر این حقیقت است که روزگاری این غارها مسکونی بوده‌اند، برخی از این غارها نیز همواره مورد توجه زرتشتیان منطقه و محل عبادت آنها بوده است که از آن جمله می‌توان به غار اشکفت یزدان اشاره کرد .

غار شگفت یزدان در ۴۵ کیلومتری عقدا در شهرستان اردکان استان یزد در نزدیکی روستای «هفتهر» در کوه بلندی به نام «شگفت» قرار گرفته است که به علت صعب العبور بودن مسیر آن، در قرن نهم هجری و در اوایل ورود اعراب  به ایران، زرتشتیان برای در امان ماندن از هجوم اعراب و برای حفاظت از آتش مقدسشان، آن را از آتشکده کاریان به این غار منتقل کردند و مدت ۳۰ سال در آنجا از این آتش نگهداری کردند و زیارتگاه بسیاری از زرتشتیان ایران و هند بوده است  . البته این آتش پس از آن به ترک آباد اردکان و بعدها به شهر یزد منتقل شد.

راه ورودی غار بسیار دشوار است با در داخل غار محوطه وسیعی است که گنجایش هزاران نفر را دارد .غاز شگفت یزدان از سه حوضچه تشکیل شده و آب‌هایی که از سقف می‌چکد، در آن جمع می‌شده است.

علاوه بر ویژگی های تاریخی این غار ، وجود تزئینات زیبا و منحصر به فرد درون غار که خوشبختانه از گزند انسان در امان مانده اند ، آن را تبدیل به مقصد بوم گردان(طبیعت  گردان) زیادی کرده است.در اطراف این غار بویژه قسمت های کوهستانی آن یکسری از گونه های حیات وحش و گیاهی نادر وجود دارد که ارزش بالایی داشته و برخی از گونه های جانوری آن در معرض خطر انقراض قرار دارند.در پهنه های اطراف این غار پوشش گیاهی شامل گیاهان بوته ای زمینی مانند گون،درمنه و درختچه های بادام کوهی با تراکم‌ کمتر و پراکندگی بیشتر در دامنه کوه ها و ارتفاعات منطقه وجود دارد.

در داخل غار چندین حوض کوچک و بزرگ و آثاری از ساختمان دیده می شود که نشان دهنده کارکرد سکونتی و عبادتی این غار در گذشته بوده است.یکی از حوضچه های سنگی داخل غار بعنوان مجمر آتش از آن استفاده می شده و زرتشتیان تا سال‌های متمادی پس از تازش اعراب،آتش مقدس آتشکده کاریان پارس را در اینجا روشن نگه می داشتند.

در غار ، خاکستر زیادی به چشم می خورد که نشان دهنده آن است که سالیان متمادی آتش مقدس را در ایندغار محافظت می کردند.