آتشکده قدمگاه جهرم – آرامگاه باربد

 

 

آتشکده قدمگاه جهرم – آرامگاه باربد


آتشکده قدمگاه جهرم که به نام قدمگاه جهرم و آتشکده جهرم نیز شناخته میشود، در نزديكي محله ي علي پهلوان و در دامنه  شمالى كوه البرز بر روي تپه ای کوچک و به شکل ساختماني است كه قدمتش به دوران ساسانیان میرسد و دارای چشم انداز زیبای شهر می باشد. گفته می‌شود که قدمگاه‌ها از معابد آناهیتا به شمار می‌روند که ویژه زنان بوده‌اند.

اين بنا شباهتي به شبستانهاي مسجد داشته و شامل يك عده طاق هاي رو به شمال است. در قسمت وسط در پشت طاق هاي فوق محوطه ي سرپوشيده شبيه چار سوق بازار وجود دارد و در همين قسمت است كه بر روي قلعه سنگي نقشهايي حجاري شده و در نتيجه نام قدمگاه را به كليه ي اين ساختمان داده است. در بالاي درگاه يكي از اطاقهاي شرقي در داخل بنا سنگي نصب گرديده و اشعاري از حكيم سرائي شاعر معروف جهرم بر روي آن نوشته شده است .

در اين اشعار از اين ساختمان تحت عنوان آتشكده نام برده شده است، ولي طبق تحقيقاتي كه اداره ي باستان شناسي انجام داده اعلام نمود كه بناي مزبور آتشكده نبوده و بناهاي بعد از اسلام است. هرچند اين بنا از بناهاي اسلامي است، ولي قرائني در دست است كه احتمال قوي مي رود در ادوار قبل از اسلام در اين نقطه آتشكده وجود داشته و بعدها به صورت فعلي درآمده است.

چرا كه اين ساختمان شبيه آتشكده ها كه يك منبع يا حوض در جنب آن بوده و يك آب انبار هم در مجاور آن است و همچنين مانند آتشكده ها داراي يك اطاق در وسط به صورت 8 ضلعي است و علاوه بر اين شواهد مثل آتشكده ها كه داراي اطاقهاي متعدد در اطراف اطاق آتش مي باشد و اين بنا در اطراف اطاق وسط قرار دارد و از طرف ديگر با شهرتي كه از قديم به عنوان آتشكده داشته مي توان نتيجه گرفت كه ساختمان مزبور آتشكده بوده و با ظهور اسلام نظير هزاران بناي ديگر تغيير شكل داده و صورت اسلامي به خود گرفته است.

بنای قدمگاه چند سالیست که مرمت شده است. متأسفانه مسؤولین نسبت به نگهداری آن زیاد اهمیت نمی دهند.

آرامگاه باربد :

باربد موسیقیدان بسیار معروف و افسانه ای دربار ساسانیان بود. اعتبار وی در عرصه هنر به حدیست که مردمان جهرم شهر خود را به شهر باربد میشناسند.

وی نامورترین موسیقی‌دان، شاعر، بربط نواز و خواننده دوران ساسانی در زمان پادشاهی خسرو پرویز بود. باربد از بار به مفهوم اجازه و بَد به معنی صاحب، خدایگان و فرمانده تشکیل شده که در روی هم رفته یعنی کسی که اجازه همیشگی برای باریافتن دارد.

او از مردم ری بود و با سخنانی موزون به همراه بربط، برای خسرو آهنگ‌هایی می‌ساخت که در آن، حوادثی را که دیگران جرأت بازگفتن آن را نداشتند، با زبان موسیقی و شعر بیان می‌نمود.

آرامگاه باربد در مجاورت آتشکده یا قدمگاه قرار دارد.