آتشگاه قصران شمیرانات

  

آتشگاه قصران شمیرانات


 آتشگاه قصران در استان تهران ، شهرستان شمیرانات ، مرز مشترک آهار و شهرستانک ، واقع در روستای آهاراستودان زرتشتی بر روی یکی از ارتفاعات کوه توچال به نام کوه آهاروش احداث شده است.

آتشگاه قصران از قله توچال کمتر از ده کیلومتر فاصله دارد و با چشم غیر مسلح به راحتی از توچال دیده میشود.

این آتشگاه در محل به نام قصر دخترک و قلعه دخترک نیز نامیده میشود و منظور از دختر احتمالاً ناهید و نیایشگاه آناهیتا بوده است.

آتشگاه در اصل دو طبقه بوده و در پهنه ای به مساحت تقریبی ۱۱۰ متر ساخته شده . در نزدیکی آتشگاه سه آبادی وجود داشته و زندگی آنها از راه پذیرایی زائران آتشگاه می گذشته و پس از خاموش شدن آتشگاه به تدریج محل خود را ترک گفتند و به قریه آهار مهاجرت کردند.

در میان ارتفاعات آن حدود ، این نقطه تنها محلی است که از آنجا آبادیهای بیشتری از منطقه قصران پیداست ، و بر دره های بزرگ آن حدود همچون دره ی شهرستانک درغرب و دره آهار و ایگل و اوشان در جنوب شرقی و دره ی میگون در شرق مشرف است ، و کوه دماوند و چکاد توچال از آنجا به خوبی نمایان است.

قدمت  بنای این آتشگاه بوسیله  سن یابی به روش کربن۱۴ بر روی تکه چوبی که در گوشه ی باختری دیوار جنوبی دالان آتشگاه انجام گرفته  سال  ۲۶۵ میلادی با تقریب ۷۵سال (۲۶۵±۷۵میلادی) تعیین گردیده است  که نتیجه همان دوره اردشیر یا آغاز ساسانیان می شود ، همینطور همانندی بنا و مصالح به کار رفته در بنا نشان از آتشگاه های پایان دوران اشکانیان و آغاز دوره ساسانیان دارد .

یک افسانه محلی در ارتباط با این آتشگاه وجود دارد که دختر و پسر جوانی در روزگاران پیشین سخت عاشق یکدیگر بوده اند و با هم سر به کوه گذاشته اند و بدان نقطه رفتند و با شیر آهوان و سنگ و خاک کوه آن بنا را در آن نقطه دور از مردم جهت خویش ساختند و سال‌ها با عشق آتشین با دو ایزد ناهید و مهر که دو فرشتهٔ مونث و مذکر زرتشتی بوده اند زندگی کردند