آتشکده یا چهارطاقی الزین

 

آتشکده یا چهارطاقی الزین


این چهار طاقی مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان طارم، بخش چورزق، روستای الزین واقع شده است. این بنا از شرق به خانه های روستایی و از شمال و غرب به گورستان قدیمی و سپس تپه ماهورها و بلندی ها، منتهی می شود. چهار طاقی الزین (الیز) در منطقه ای که به نام آتشکده معروف است، قرار دارد. مسیر دسترسی به آن جاده  طارم ، مسیر زنجان به گیلوان ، بین دستجرد و تشویر ،  روستای الزین است.

این بنا در زمان ساسانیان مقدس بوده و به عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. آتشکده الزین از سنگ و گچ ساخته شده و روی چهار تاقی سنگی در محوطه قبرستان الزین واقع شده است. این بنا با گذشت چند قرن از قدمت آن و حتی بعد از زلزله سال ۶۹ طارم، هنوز پابرجاست و هیچگونه آسیبی ندیده است و گنبد آن نریخته است.

بنا بسیار ساده و شامل یک فضای چهارگوش است و ضلع های بنا با ابعاد تقریباً ۴٫۵ در ۴٫۵ متر با پلان مربع شکل است.فضای اصلی بنا از چهارطاق تقریباً هم شکل و هم اندازه ساخته شده و هر چهار طاق دارای قوس جناغی تند و بلندی آن طاق ها از کف بنا دو متر است.در ساخت این بنا از مصالحی چون لاشه سنگ و ملاط آهک استفاده شده است. بر روی اتاق مربع، گنبد کوچک تک پوش قرار داده شده است که به صورت نیم دایره بوده است. دیوار های داخلی آن نیز دارای اندود گچی است.

این بنا در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.