نبرد قادسیه

 

 نبرد قادسیه



جنگ قادسیه، در ۱۴ هجری قمری (۶۳۵ میلادی) بین سپاه ایران و اعراب  در سرزمین قادسیه ( در نزدیکی کربلای کنونی) اتفاق افتاد.

 


۲۵تا ۲۸ آبان سالگرد حمله اعراب تازی و نبرد قادسیه است و در چنین روزهایی ما بزرگانی چون "رستم فرخزاد" و بهترین سربازان ایران را از دست داده ایم..

۱۳۸۴ سال پیش در چنین روزهایی "۲۵ تا ۲۸ آبانماه" در هجوم تازیان ، سپاه ایران به سپه سالاری رستم فرخزاد و سپاه  اعراب  به فرماندهی سعد بن ابی وقاص در قادسیه در برابر یکدیگر قرار گرفتند و نبرد بزرگ قادسیه را رقم زدند.پس از ۴ روز نبرد سخت و شدید، اعراب در برابر سپاه ساسانی به پیروزی رسیدند.

قادسیه شهری در جنوب عراق امروزی در نزدیکی نجف و کربلا قرار دارد که روزگاری بخشی از ایران بزرگ بود. شهر قادسیه در جنوب شهر تیسفون، پایتخت ایران بزرگ ساسانی، قرار داشت. تیسفون در نزدیکی بغداد در قلب عراق امروزی میباشد.

نبرد قادسیه نخستین جنگ میان ایرانیان و اعراب بود که با کمکهایی که سلمان فارسی به اعراب نموده و تاکتیکهای جنگی ایرانیان را به آنان آموخته بود و همچنین به دلیل طوفان شنی که به سمت ایرانیان آغاز به وزیدن گرفت، سپاه ایران شکست خورد .

در این نبرد درفش کاویانی بهمراه غنائم بیشمار دیگری به دست اعراب افتاد وچندین تن از سرداران لشکر ساسانی از جمله رستم فرخزاد، بهمن جادویه، گلینوش و بندوان بهمراه هزاران تن از سربازان دلاور خود به خاک و خون در غلتیدند و بسیاری اسیر شدند در نتیجه ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر باشکوه تمدن ایران زمین فرود آمد.